Den ukjente historien til LEGO i Norge
Viste du at Norge var det første landet utenfor Danmark som produserte LEGO klosser? Nei? Du er ikke alene, dette er en historie som ikke så mange vet. Fabian Berget Lindblad er en av de i Norge som samler på LEGO-historie inkludert sett, prototyper, testdeler og papirer fra 1970 og tidligere.
Fabian har skrevet artikkelen The Untold Early History of LEGO in Norway som er blitt postet på bricknerd.com tidligere. Nå får vi historien på norsk.
Les også: Kloss22 – Norsk LEGO utstillingen
På Facebook har Fabian 3 grupper som handler om eldre LEGO: Pre-1975, Pre-1975 authentication, Pre-1975 Marketplace
Teksten videre i dette innlegget er er da oversatt fra Fabian Berget Lindblad’s BrickNerd-artikkel.
LEGO i Norge
I fjor feiret fanmiljøet 60 år med LEGO i Norge, så det kan komme som en overraskelse at Norge faktisk feirer 70-årsjubileet for LEGO i Norge i år (2023). Hvordan ble Norge det første landet utenfor Danmark til å produsere og selge LEGO, og hvorfor hører vi ikke mer om det? I dag skal vi se nærmere på historien og gjenstandene til den kortvarige norske LEGO-produksjonen.
Som et kort til side har det å samle gjenstander med en historie alltid vært viktig for meg, og det er nok derfor jeg har endt opp med å samle og forske på disse spesifikke delene av LEGO-historien. For seks år siden tok jeg kontakt med Arild Anderson i Norge som delte min interesse og kjærlighet for LEGO og historie. Han hadde allerede dypdykket i historien til LEGO i Norge som jeg visste lite om på den tiden. Det er takket være ham vi har avdekket så mye av informasjonen vi har i dag, og å skrive hele denne artikkelen hadde ikke vært mulig uten ham. Tusen takk, Arild!
Et plastpartnerskap
Da LEGO var ute etter å ekspandere utenfor Danmarks grenser, landet deres valg på nabolandet Norge. Ole Kirk Christiansen dro på jobb i Norge hvor han ble venn med Svein Strømberg som var tømrer lærling på den tiden. Senere ble Svein god venn med Oles sønn Godtfred som var rundt samme alder da LEGO-eventyret startet. Svein Strømberg startet plastproduksjon i Norge ett år før LEGO gjorde det i 1947, så han hadde faktisk litt mer erfaring enn LEGO på den tiden. I 1951 begynte de å snakke om å lage LEGO-leker i Norge, og i 1953 ble alt avtalt for at produksjonen skulle starte.
Avtalen var en lisensavtale. Strømbergs, navnet på Sveins plastproduktselskap, startet med å lage en serie «LEGO Mursten»-sett og LEGO Chevrolet-lastebiler. Strømbergs hjalp også LEGO med å teste interessen til enkelte leker for det norske markedet – en av disse lekene er «Byggepinner» eller «building sticks» på engelsk.
Når det gjelder klossene på den tiden, var dette ikke en idé fra LEGO, men snarere kopiert fra andre leketøysprodusenter. Pinnene var laget av plast og kunne gi noen interessante bygg – men de var ikke direkte kompatible med LEGO-klossene. Byggepinnerne kom aldri til Danmark, noe som er mest sannsynlig fordi de aldri ble veldig populære i Norge.
En interessant idé de hadde med Byggepinner var å prøve å utvide spillbarheten ved å få dem til å samhandle med enda et byggesystem de laget kalt «Mecline.» Mecline lignet på Tekno og Meccano, som noen av dere kanskje er kjent med, som var leker laget av metall og satt sammen med skruer og bolter.
I motsetning til Byggepinner var Mecline ikke direkte et LEGO-produkt, men ble merket som en del av LEGO-merket i Norge. Strømbergs presset LEGO-navnet ut så mye som mulig for å gjøre det populært, noe som førte til at noen ikke-relaterte leker hadde LEGO-merkenavnet på eskene.
Ikke stoppet ved cobranding av Mecline og Byggepinner, fant de ut at Mecline også godt kunne festes til LEGO Chevrolet lastebiler. Denne ideen kom faktisk fra et barn som hadde festet Mecline til sin LEGO Chevrolet og sendt et bilde til Strømbergs! Det endte opp med å bli tungt markedsført for å hjelpe salget av både Mecline og Chevrolets.
Et annet LEGO-leketøy kun laget for det norske markedet var Skutegalleriet – et sett med noen små plastmodellskip. Dette var ment å være et faktisk LEGO-produkt akkurat som Byggepinner, men kom aldri tilbake til Danmark det heller.
Møte kravene
Strømbergs var sammensatt av flere underavdelinger som tok seg av sin egen del av plastproduksjonen.
De kalte leketøysavdelingen «A/S Norske LEGO» («A/S Norwegian LEGO). Ikke lenge etter at de hadde startet i 1953, mottok de en klage fra «A/S LEGO». Tilsynelatende hadde et annet selskap allerede tatt firmanavnet “LEGO” i Norge! Det var ingenting de kunne gjøre på den tiden, så de måtte endre firmanavnet til «A/S Norske LEGIO» – dette navnet var i bruk helt til slutten av partnerskapet. Heldigvis var produktnavnet «LEGO» greit å bruke, så klossene og lekene kunne merkes og selges som LEGO.
Da Norge først startet produksjonen, fikk de et annet stort problem. De var ikke forberedt på populariteten LEGO-klossene ville oppnå ved utgivelsen. Følgelig rundt juletider var de veldig etterpå med å produsere lekesett, både deler og bokser.
For å bekjempe produksjonsproblemene utstedte de gavekort til forhandlerne som foreldrene kunne kjøpe. Gavekortene kunne byttes til LEGO sett og deler når de var tilbake på lager. Kunder kunne også ta med tomme esker tilbake til forhandlerne for en liten rabatt, og forhandlerne ville da få kompensasjon for å sende eskene tilbake til fabrikken. Rask tenkning!
I denne perioden hjalp Danmark Norge med noen deler og esker for å lette den enorme interessen. LEGO klosser kan ha vært mer populære i Norge enn i Danmark på tidspunktet for deres første utgivelse!
En av grunnene til at Norge hadde sin egen fabrikk (og ikke Danmark bare skalere opp produksjonen) var fordi Norge hadde svært strenge valutarestriksjoner etter 2. verdenskrig og gjennom 50-tallet. Dette gjorde importen av luksusartikler som leker vanskelig, men var ment som en måte å hjelpe norsk økonomi og skape flere arbeidsplasser. For LEGO gjorde det lettere å etablere egen produksjonsfabrikk i Norge.
LEGO System
I 1955 ble «System I Lek» (System in Play) utgitt i Norge og Danmark. Dette ble en kjempesuksess, men nok en gang hadde Strømbergs ikke skalert opp produksjonen nok til å møte etterspørselen og led mangel. Rundt denne tiden hadde LEGO nettopp startet noen sett salg i Sverige også som Norge hjalp til med å produsere. Den norske fabrikken var til og med med på å forsyne det nederlandske markedet med sett og deler.
Muligens et av de mest kjente norske LEGO-lekene blant samlere er «Opel Kapitän»-bilen designet i den tradisjonelle LEGO System-skalaen. Den ble utgitt i 1957 som en del av «System I Lek» og ble designet av Strømbergs. De ble sendt ut til forhandlere, men problemer fra forbrukerne begynte å bli rapportert like etter. Bilene var rett og slett ikke holdbare nok og tålte ikke den harde leken til de fleste barn, noe som gjorde at taket på bilene knuste og hjulene ble presset inn i bilen når det ble lagt for mye press.
Strømbergs og LEGO var heller ikke fornøyd med kvaliteten på produktet deres og bestemte seg for å trekke dem ut av markedet kort tid etter utgivelsen. De resterende bilene ble gitt til ansatte, venner og familier slik at de ikke skulle gå til spille. I dag er Opel Kapitän sannsynligvis den mest ettertraktede LEGO System-bilen – og kopier er vanskelig å finne.
En del av avtalen for lisensproduksjonen var at Strømbergs ikke skulle få endre plastformene de hadde tilgjengelig på noen måte. De var imidlertid frie til å bruke hvilken farge, emballasje og dekaler de ønsket, og til og med utvide utvalget av leker med noen av sine egne som de gjorde for Opel Kapitän.
I noen tilfeller gikk de helt ut og ønsket å gjøre den norske LEGO helt annerledes enn den danske. Dette inkluderte spesialfargede deler som brune murstein og rosa vinduer, ensfargede VW-busser, slepe- og stigefeste for Chevrolet-lastebilene og mye mye mer! For samlere i dag er disse delene og gjenstandene svært ettertraktet på grunn av hvor unike og sjeldne de er sammenlignet med de danske variantene.
LEGOLAND Norge?
For å gå videre til et annet mysterium, for første gang i fjor, fant vi et kjent ord i en liten norsk brosjyre som sa «LEGOLAND». Imidlertid åpnet det første LEGOLAND i 1968 i Billund, men denne brosjyren dateres til 1954.
Det viser seg at navnet LEGOLAND først kan ha blitt brukt i Norge og var ment å være forgjengeren til «System I Lek» introdusert i 1955. LEGOLAND ville ha vært i skalaen til de større LEGO Chevrolets (ca. 1:43 skala og ikke 1:87 som systemet). Navnet har på mystisk vis ikke dukket opp etter det, kanskje fordi LEGO i Danmark hadde noen planer om det…
Skille veier
Dessverre ble produksjonen av LEGO i Norge kortvarig. I 1959 flyttet all produksjon tilbake til Danmark. Svein Strømberg fortsatte å jobbe som hovedsalgsagent for LEGO i Norge. Fun fact: Svein dro på forretningsreise til plastprodusenten Borg Warner tidlig på 60-tallet og fikk med seg hjem en pose Cycolac (ABS) plast som han ga til Godtfred. Han fant den nye plasttypen mye mer egnet for klossene enn celluloseacetatet de brukte på den tiden.
Svein var ikke den eneste i familien som fortsatte å jobbe for LEGO – to av sønnene hans gjorde det også. Den ene var med på å etablere LEGO i Wrexham i Storbritannia, og den andre jobbet for LEGO i Billund, Danmark som konsulent.
Grunnleggerfamilien til LEGO og familien Strømberg fortsatte å være nære, utveksle brev og gå i bursdager og ferier sammen mange år etter, helt til 1990-tallet. Godtfred gikk bort i 1995 og Svein året før. Forholdet har siden kjølnet, så det kan være at de yngre generasjonene som tok over ikke hadde så mye til felles. Det er fortsatt ukjent hvorfor akkurat kontakten stoppet så brått. Snakker med familien Strømberg i dag, de vet heller ikke hvorfor.
I Svein Strømbergs begravelse takket Godtfred Svein ekstra for å ha funnet Cycolac (ABS) plast, da det mest sannsynlig reddet LEGO-selskapet. På den tiden klaget det tyske markedet på kvaliteten på de eldre klossene og plasten som ble brukt, og de var et av de største, om ikke det største, markedet for LEGO på den tiden.
I dag er det lite anerkjennelse fra LEGO om deres tidlige produksjon i Norge. I fjor feiret selskapet 60 år med LEGO i Norge – et tall knyttet til da LEGO selv etablerte det første salgskontoret der i 1962 og ignorerte det tidlige produksjonssamarbeidet. Under festlighetene håpet det lokale LEGO-miljøet på en omtale fra LEGO om de første årene av produksjonen, men det var dessverre ingenting som kom ut av det.
For å ta tak i denne forglemmelsen tok min gode venn Arild Anderson og jeg på oss å feire 60-årsjubileet til LEGO i Norge på en ordentlig måte ved å vise frem den tidlige historien som vi kjente på en utstilling i Oslo. Vi fortsetter utstillingen i år, og feirer det skikkelige 70-årsjubileet (1953-2023) for LEGO i Norge. (Hold øye med utstillingen på den LEGO fan-organiserte KlossExpo i Oslo, Norge, denne helgen 11.-12. november 2023).
Utstillingen vil vise frem verdens største samling av norskprodusert LEGO i kombinasjon med historien om hvordan det hele begynte. Familien til Svein Strømberg vil også være med for å feire med oss.
Historie og arv
Når vi ser tilbake på de få årene med produksjon i Norge, er det ingen tvil om at Strømbergs hadde stor innvirkning på LEGO – fra å teste ut nye leker, produkter og farger til å finne et nytt plastmateriale og redde fremtiden til LEGO-klossen. Den lille byen Billund, Danmark, har klart seg eksepsjonelt bra i seg selv, men den ville ikke vært så vellykket som den er i dag uten å ekspandere forbi sine grenser og få hjelp fra store hjerner over hele verden, inkludert Norge.
Hvis du noen gang kommer over en av de gamle skjeve klossene, kjenner du historien om hvordan de ble til, hvordan Norge ble den første LEGO-produsenten utenfor Danmark, og hvordan en nordmann reddet selskapet. Nå er det en arv verdt å feire.
Hadde du hørt om historien til LEGO i Norge før? Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor!
Flere bilder i fra utstillingen finner du i Kloss22 – Norsk LEGO utstillingen
Fysiske LEGO butikker i Norge: Brikkebutikken på Kongsvinger, CF Bricks i Oslo, Klossehuset i Lier og Brikkeparadis i Moss
I innlegget «Hvor kan du kjøpe LEGO? Nytt og brukt…» finner du alt du trenger å vite om disse butikkene og mye mer til.
Bricklink: Norske butikker, Svenske butikker og Danske butikker. Finn ditt land på Bricklink.
De siste innleggene
- KLOSSexpo 2024
- Icons: 10333 Ringenes herre: Barad-dûr™
- Art: 31213 Mona Lisa
- Disney: 43247 Løvenes konge, Simba, som ung
- Technic: 42182 NASA Apollo Lunar Roving Vehicle (LRV)
- Ideas: 21349 Katt i smoking
- Icons: 10334 Retro-radio
- Architecture: 21061 Notre-Dame de Paris
- ART: 31212 Melkeveigalaksen
- 25 år med Star Wars, 25 sekunder med film
De siste innleggene med Dagens/Ukens minifigur
- Denne ukens minifigur er twn374 NASA Apollo 11 Astronaut
- Denne ukens minifigur er cty0145 Man in Black Suit and Tie
- Denne ukens minifigur er sw0020 Luke Skywalker (Skiff)
- Denne ukens minifigur er njo550 Wu Master, Fuzzy Cape
- Denne ukens minifigur er hs053 Parker L. Jackson
- Denne ukens minifigur er mof016 Crazy Scientist
- Denne ukens minifigur er lor021 King Theoden
- Denne ukens minifigur er tlm150 Apocalypse Benny, The LEGO Movie 2
- Denne ukens minifigur er sh283 Katana
- Denne ukens minifigur er sw1094 Clone Trooper, 501st Legion (Phase 2)
Hei! Og takk for sist! Ett par små bemerkninger: opel kapitan ble lansert våren 1958. Videre har den prismessig ( dessverre) nesten blitt forbigått av de 2 norske chevroletene med reklame for coca cola og shell. Shell bilen var aldri i salg, shell norge bestilte 400 eksemplarer fra strømberg i 1955 til promotion formål. Svært få av dem eksisterer idag. Flott artikkel! Hilsen arild.